Saturday, November 12, 2011

Air paip di Kelantan banyak bakteria e-coli

Hari-hari rakyat Kelantan makan dan minum jus bakteria e coli berperisa besi dan karat

Kandungan bahan asing seperti klorin, bakteria E. coli, aluminium dan besi didapati tinggi dalam air terawat di Kelantan dan Perlis.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2008, ujian makmal yang dijalankan di Loji Rawatan Air (LRA) Pintu Geng, Kota Bharu mendapati kandungan besi dalam air terawat di loji itu adalah sangat ketara iaitu melebihi 0.3 miligram per liter.

Sebagai contoh, pada Februari 2009, sebanyak 20 kali sehari ujian yang dilakukan mendapati kandungan besi dalam air dirawat ialah antara 1.5 hingga 1.8 miligram per liter setiap hari. ~ BERNAMA

Bila ADUN pembangkang Kelantan (BN) bertanyakan perihal karat dalam air yg dibekalkan oleh AKSB (Air Kelantan Sdn Bhd) dalam sidang DUN baru-baru ini, YB Pas Kelantan kata

" Kalau air yang kita bekalkan itu berbahaya (cerita masalah karat dalam air ni), takde (tiada) dah YB-YB pas dalam dewan ini (sambil tunjuk kepada rakan-rakan pas-nya)".

Dia (YB PAS) cuba yakinkan yang karat dalam air AKSB tak bahaya.. haha, untuk makluman, karat yang masuk dalam tubuh akan merosakkan sistem tubuh badan, dan ambil masa yang lama. Buat malu kat budak-budak yang hadir masa sidang DUN je.

Rakyat guna terus air samada utk memasak atau membasuh atau guna air utk keperluan harian, tetapi YB PAS dia pakai penapis dan bertapis2 sebelum masuk kedalam perut pedal mereka.

Cerita panjang perihal masalah air boleh rujuk sini : SINI

No comments:

Post a Comment

Salam,

Kepada penjenguk Blog, Jika ingin meninggalkan komen, sila letak nama pena atau nama singkatan. Tulis dengan bahasa yang baik dan mudah. Bahasa atau ayat kutuk-kutuk, provokasi, maki makian adalah dilarang..

Wassalam...