Thursday, November 25, 2010

Gambar PAS Mempolitikkan Institusi Masjid

Perhimpunan Puak PAS Geting, Tumpat di Balai Islam Lundang, mendesak Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) agar memecat Imam Muda Masjid Geting kerana dikatakan pro BN selepas mertua beliau (Tok Guru Hj Loh) menyertai BN.

Kita kat sini boleh kata camni je;

SESIAPA YANG ADA JAWATAN YG ADA SANGKUT PAUT NGAN NEGERI, KALAU 'BALUN' NIK ABDUL AZIZ ATAU PAS, SIAP LA..

Sebelum ini, Imam Muda tak ada masalah pun, orang suka kat dia, tapi bila mertua beliau 'titik' Nik Aziz.. habis. Dari suka terus jadi tak suka, walaupun ada yg masih suka..terpaksa kata tak suka.

MAIK ni, dia lantik Imam setelah di tapis, masuk ujian, bla2 tu, bla2 ni-Lulus, baru blh jadi imam... Kes ini pernah terjadi di masjid baru siap dibina, juga di Tumpat. MAIK pilih tanpa pilih bulu, nak jadi kebetulan, terpilih ustaz dari Umno, ada la sedikit kekecohan selepas sembahyang Jumaat. Bunyi khabar juga ada sembahyang dua imam, tak nk ikut imam yg Maik lantik.

Satu lagi, masih ada yg tak makan langsung sembelihan dari orang UMNO, yang tua-tua la, orang muda dah 'open' dah. Tapi yg tua tadi, blh pulak makan ayam daging yg beli kat pasar yang ntah sapa sembelih!.

3 comments:

  1. Salam bro, beginilah jadinya kalau ilmu disalahgnakan, sampai anak buah yang menjadi kariah di kampung tersebut juga tidak dapat berfikir antara kepentingan agama dan politik...

    Blog tuan telah disenaraikan dalam bloglist kawan.. selamat berkenalan.

    ReplyDelete
  2. u'all klu org luar dr kg geting tumpat ni,jgn pandai2 nk komen..mai dok dlm kampung ni sminggu,and tgk betul2..mslhnya si haji loh and puak2 dia dok pecah belahkan msyarakat..pergi mengajar kt surau, masjid,n dlm pondok dia pun dok hentam org je kerja..mengkafirkan org Islam..dulu kata org2 sokong umno kafir..sekarang org2 sokong pas plak kafir...so fikir2kan lah..

    ReplyDelete
  3. Tentu ada sebab dia berkata demikian.. betul tak. Kenapa PAS mengkafirkan UMNO dulu, sebab berkawan dengan MCA dan MIC.. Sebab apa pas pula kena benda yang sama, sebab berkawan dengan DAP dan sekular PKR.. dan yang paling nyata, Islam bawaan PAS berada di kedudukan ketiga atau terakhir. Apapun kalau nak berpakat, Islam kena nombor satu. In tidak, PAS tunduk kepada tuntutan DAP dan Sekular PKR.. Orang sekarang nampak fasal permainan Hudud PAS. Takut untuk bertegas mendahulukan Islam kerana undi bangsa lain serta takut kepada DAP. Kalau tak tak ada lah perkataan yang keluar pada asalnya.. "Jika PAS memerintah, Hudud akan dilaksana sebelum ayam sempat berkokok"..tapi sekarang bunyinya "Hudud akan dilaksana 20-30 tahun lagi"..Why? Kerana PAS guna Islam untuk kepentingan politik, bukan guna politik untuk kepentingan Islam.

    husin.

    ReplyDelete