Sunday, July 25, 2010

Penipuan Pencuci Emas Dari Rumah ke Rumah


Benda ni terjadi tahun lepas, saya cite sedikit.

1. Ada sekumpulan manusia masuk ke kampung, dua lelaki seorang perempuan. Mereka datang dengan kereta.
2. Mereka singgah dari rumah ke rumah, tujuan mereka adalah untuk MEMCUCI/MENGILAP barang-barang emas (barangan kemas) macam rantai emas, cincin emas, gelang emas etc2.
3. Perkhidmatan mereka ini adalah PERCUMA.
4. Dah perkhidmatan mengilap (mencuci) emas ni percuma, ramai la yang berminat.
5. 'Pencuri' tadi, memasukkan barangan kemas kepunyaan penduduk kampung kedalam satu bekas berisi cecair, mereka pun 'kacau2' la, cecair tadi menjadi keruh (kononnya daki yg melekat pada barang kepas tadi tanggal la).
6. Memang betul, barangan kemas yang di cuci tadi akan berkilauan. Jadi, dengan cara ini..makin ramai yang mahu mengilap emas mereka.
7. Sehinggakan ada sebuah keluarga menyediakan air minuman untuk 'pencuri' tadi.

Bagaimana mereka mencuri?

Mereka celup emas dalam sejenis cecair yg boleh menanggalkan (menghakis) emas (kira macam menipiskan barang kemas). Keruhnya cecair tadi bukan hanya disebabkan daki yang melekat, tetapi emas yang tertanggal/terhakis akibat cecair tadi.

Ramai mangsa yang akan perasan keesokkan harinya bila mereka merasakan barang kemas mereka agak ringan dari kebiasaan. Jadi, untuk memastikan kebenaran, mereka ke kedai emas untuk menimbangnya. Benar, berat timbangan emas mereka merosot. Ada yang kerugian hingga ratusan ringgit. Jadi, bila seorang dah perasan, maka yang lain pun dapat tahu lah yang mereka kena tipu.

Harap kongsi kan, agar yang lain tak kena tipu. Jangan percaya orang yang tidak dikenali. Bodoh la kalau ada yang nak cuci emas percuma, melainkan ada udang di sebalik batu.

Wassalam...

PS: Sory la dengan bahasa. Tak pandai mengolah ayat

No comments:

Post a Comment

Salam,

Kepada penjenguk Blog, Jika ingin meninggalkan komen, sila letak nama pena atau nama singkatan. Tulis dengan bahasa yang baik dan mudah. Bahasa atau ayat kutuk-kutuk, provokasi, maki makian adalah dilarang..

Wassalam...