Tuesday, May 10, 2011

Kelantan : Peniaga Kecil Melayu Dipaksa Masuk Lubang Kubur Tok Guru

Oleh kerana sempitnya ruang niaga hingga boleh 'berlaga jubor', 30 ruang niaga akan di robohkan untuk meluaskan sedikit lubang kubur itu.

Peniaga kemboja dikelek dan disusukan, diberi pelbagai keutamaan, bagaimanapun peniaga Melayu Kelantan, yang dijanjikan ruang niaga hebat dua hari sebelum Pilihanraya Umum 2008 terus dipinggirkan.

Begitulah rintihan ahli-ahli Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB yang sudah tiada pilihan lain melainkan terpaksa berpindah juga ke Bazar Tok Guru dikini lebih terkenal dengan jolokan Lubang Kubur Tok Guru.

Pada 27hb April 2011, satu mesyuarat telah di adakan diantara Kerajaan PAS Kelantan dengan Wakil Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB bagi menyelesaikan kemelut perpindahan mereka ke Lubang Kubur Tok Guru. Kerajaan PAS Kelantan di wakili oleh YB Dato’ Timbalan Menteri Besar Kelantan, Haji Ahmad Yacob, YB Dato’ Anuar Tan dan YB Dato’ Takiyuddin Hassan. Bagaimanapun, wakil persatuan peniaga yang hadir sudah mula merasakan sesuatu yang tidak kena apabila majlis itu bermula dan berkesudahan bukan sebagai sebuah mesyuarat sebaliknya lebih kepada penjelasan segala yang telah diputuskan oleh Kerajaan PAS Kelantan.

Di dalam majlis tersebut Kerajaan PAS Kelantan memaklumkan bahawa pada 2hb Mei 2011, 300 ahli persatuan Pasar Lama MPKB akan dibenarkan memilih ruang tapak niaga pilihan mereka di Bazar Tok Guru.

Perbadanan Menteri Besar Kelantan yang memiliki Bazar Tok Guru itu juga dilaporkan akan memecahkan lebih 30 buah tapak gerai bagi memastikan Lubang Kubur Tok Guru yang mempunyai karektoristik ruang laluan ‘berlaga punggung’ akibat sempit menjadi lebih luas untuk keselesaan para peniaga dan pengunjung.

Akibat tiada pilihan lain dan setelah tawaran seorang ahli perniagaan untuk membeli balik Pasar Lama MPKB tempat ahli persatuan berniaga sekarang tidak dilayan, maka mereka merasakan terpaksa bersetuju untuk masa depan periuk nasi mereka.


Sebut fasal Kemboja, teringat balik kat Janda Cun kat atas
Add Image

Apa yang mengejutkan ialah bila pada 30hb April 2011, dua hari sebelum tarikh pembahagian tapak dijadualkan, telah ada pihak-pihak tertentu membahagi-bahagikan lebih 100 buah tapak gerai kepada orang-orang lain tanpa pengetahuan persatuan peniaga.

Lebih menyedihkan bila persatuan peniaga mendapati, diantara yang diberi keistimewaan menempah tapak niaga lebih awal dari jadual itu ialah peniaga-peniaga kemboja yang didalangi oleh beberapa individu yang rapat dengan pimpinan PAS Kelantan.

Tapak-tapak gerai yang strategik telah habis diberikan kepada ‘golongan istimewa’ ini. Apa yang tinggal untuk pilihan peniaga ialah 250 tapak saki-baki yang tidak dianggap tapak niaga ‘strategik’ oleh ‘golongan istimewa’. Baca Selanjutnya : Kick

---
Bab Baazar tok guru ini ialah JANJI Nik Aziz untuk beri ruang yg selesa.
Eh..tak selesa ke luar 6x8'.. kalau buat lubang berak, rasa lapang semasa membuang.

No comments: