Tuesday, July 27, 2010

Infinity Downline - Halal atau Haram Hukumnya?



Dah banyak aku jumpa 'pertanyaan' kat 'tag' Login FB dapat 100:

Tak dapat pun?
Tak masuk pun?

Seharian saya tunggu, bila duit nak dapat?

Ayat siapa kat atas tu?

Ia adalah ayat 'orang' yang memasukkan RM100 ke akaun seseorang (orang atas) dalam skim Infinity Downline (bahasa pasarnya - orang bawah yang tiada had)

Dulu aku dah tulis tentang 'keraguan' sistem ni dalam FB aku, kelmarin ada member yang terkena.

"Aku dah masuk bawah orang tu, aku daftar RM100 bawah dia, tapi tak dapat pun RM100, cakap kt situ 'login jer dapat RM100 - mengadu dia kt aku

"Ko jadi 'mangsa' dia la bro" - aku jawab

"Mangsa?"- tanya member aku.

"Ye la..ko bagi dia RM 100, sape nk bagi kt ko RM100?, melainkan ko suruh orang lain 'bank-in' duit ke dalam akaun ko sebanyak RM100, maknanya di sini, ko kena cari orang lain sebagai 'mangsa' ko plk la. Lepas tu orang lain tadi akan cari 'mangsa' dia pula, dan seterusnya".

Disini, siapa yang rajin cari 'mangsa', dia akan dapat banyak wang.

----
Sepuluh tahun dulu (ingat-ingat lupa dah), masa tu aku masih belajar di IPTA, aku dapat satu surat, isi surat tu (ada lima helai) menceritakan tentang sistem tolong menolong. 'Mereka' meminta aku memasukkan RM20 kedalam akaun 3 orang yang berasingan. Maklumat akaun tersebut ada di halaman terakhir berupa slip bank yg difotostat, jadi dia minta aku masukkan RM20 ke ketiga-tiga akaun tersebut melalui akaun BSN (Total RM60 la). Jadi, bila dah masukkan ke ketiga-tiga akaun tersebut, apa yang perlu aku lakukan ialah meletakkan slip maklumat akaun BSN aku dalam halaman tersebut (lupa plk kena buang yg mana sebagai ganti tempat), kemudian aku kena fotostat banyak2, hantar pula kepada orang lain. Dalam helaian surat tersebut juga banyak menceritakan tentang orang-orang yang berjaya mendapat beribu2 ringgit tanpa di sangka-sangka. (kononnya cerita orang yg dah berjaya dapat duit la). Dan dalam surat tu juga ada la hadis2 dan kalu tak silap, ada salinan ayat 1000 dinar yg dah kabur (sebab banyak sangat copy atas copy), macam bagi duit dapat ayat bla-bla-bla.

(Tambah: Apa kata kalau aku tak memasukkan duit ke akaun 3 orang tadi, kemudian aku letak akaun aku, abg aku ke, adik aku ke, kemudian panjangkan surat tersebut-takda masalah kan? hahahah)

Ada rakan di FB mengatakan, kira-kira 10 tahun lepas, beliau ada bertanyakan pegawai bank tentang kesahihan skim tolong menolong melalui surat tersebut dan pihak bank mengesahkan yang sistem itu adalah salah satu dari skim cepat kaya dan ia adalah HARAM.. dengar tu, H.A.R.A.M!!

----
Apa hukum Infinity Downline (lFBdRM100)?

Ustaz Zaharuddin Abd Rahman ada menjelaskan dalam blognya, dan beliau mengatakan ia sebagai HARAM.

Malah Irfan Khairi (Jutawan intenet) juga menyifatkannya sebagai HARAM

Boleh baca penuh di blog ustaz : http://www.zaharuddin.net/content/view/915/72/

---
Nota kaki:
Apa yang aku tulis adalah pendapat aku, kesangsian aku, keraguan aku hatta pengalaman dari orang2 yg tunggu duit tak masuk. Lain-lain (nk masuk atau tak), hal masing-masing la ek..

3 comments:

  1. Salam Ir, mintak izin nak post kat FB

    ReplyDelete
  2. salam..
    id ni bkn nye login fb trus dpt duit..kne pndai promote ..
    nk promote,tag pic kt kwn2 fb nti duit tu yg msk dlm akun bank..bknyer login trus dpt..apa daaaa

    ReplyDelete

Salam,

Kepada penjenguk Blog, Jika ingin meninggalkan komen, sila letak nama pena atau nama singkatan. Tulis dengan bahasa yang baik dan mudah. Bahasa atau ayat kutuk-kutuk, provokasi, maki makian adalah dilarang..

Wassalam...