Monday, March 14, 2011

Botol susu bayi polikarbonat bisphenol diharamkan


PUTRAJAYA 14 Mac – Kerajaan memutuskan untuk mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi “Bisphenol A” (BPA), berkuat kuasa 1 Mac 2012.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, perkara itu diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 2 Mac lepas sebagai langkah berjaga-jaga kerana sehingga kini tiada bukti saintifik yang kukuh menunjukkan botol susu tersebut adalah selamat untuk digunakan oleh golongan berisiko tinggi terutamanya bayi dan kanak-kanak.

"Kementerian tidak akan berkompromi dalam keselamatan pengguna terutamanya bayi dan kanak-kanak. Polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan “bisphenol A” ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar,” katanya.

Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca kabinet kementeriannya di sini hari ini.

"Pihak industri diberi tempoh masa satu tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai”.

Tindakan pengharaman itu diambil dengan mengambil kira BPA didapati boleh menyebabkan gangguan kepada sistem hormon sekaligus mengganggu sistem fungsi tubuh, katanya dan menurutnya bagaimanapun sehingga kini tiada sebarang penilaian dijalankan berhubung sistem hormon dalam tubuh bayi.

Tiong Lai berkata, pengharaman itu juga adalah selaras dengan tindakan beberapa negara yang telahpun mengharamkan penjualan susu botol tersebut antaranya Jerman, Perancis, Denmark, Kanada, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan terbaru oleh Kesatuan Eropah.

Menurutnya, sehingga 2010 sebanyak 159 sampel botol susu bayi telah dianalisis dan didapati 85 peratus dikesan mengandungi bahan BPA dalam julat 0 hingga 0.7 mg/kg hasil migrasi daripada botol berkenaan.

Kajian Universiti Malaya juga menunjukkan kadar migrasi BPA meningkat sebanyak tujuh kali ganda pada suhu 80 celsius berbanding pada suhu bilik 25 celsius, katanya. - Bernama

-------------
Kenali BPA..

Zaman sekarang, penggunaan plastik amat meluas digunakan oleh kebanyakan negara maju. Persoalannya adakah plastik selamat digunakan terutamanya pada bayi? Memandangkan terlalu banyak barangan bayi yang berplastik contohnya botol susu, barang mainan dan sebagainya, apakah tindakan ibu bapa terhadap masalah dan persoalan ini?

Kandungan kimia yang biasa terdapat di dalam plastik ialah Bisphenol A atau BPA dimana kebanyakan negara maju lain telah mula mengharamkan penggunaan BPA di dalam bekas simpanan makanan, botol minuman, botol susu bayi, barang mainan bayi dan sebagainya.

Apakah itu BPA?

BPA adalah singkatan daripada Bisphenol A diamana ia adalah satu bahan kimia dalam perindustrian plastik.


Bagaimana BPA digunakan?


Bisphenol A (BPA) adalah blok binaan kimia yang digunakan terutamanya bagi menjadikan polikarbonat plastik dan epoksi. Plastik polikarbonat adalah ringan, mempunyai keliatan yang tinggi, mempunyai rintangan haba yang tinggi, kejelasan optik dan ia mempunyai rintangan haba yang tinggi. Disebabkan sifat-sifat ini, maka polikarbonat dipergunakan secara meluas di dalam kebanyakan produk.

Apakah Kesan penggunaan BPA pada manusia?

Kajian terbaru mengenai BPA mengatakan bahawa BPA tidak selamat digunakan untuk bekas simpanan makanan atau minuman serta ianya tidak selamat untuk kegunaan kanak-kanak bawah 3 tahun.


Pelbagai pihak yang mengkomersialkan botol-botol bayi memutuskan untuk berhenti menggunakan Bisfenol A (BPA) dalam produk-produk mereka. NY COUNTY juga memutuskan untuk mengharamkan botol-botol bayi serta cawan untuk bayi yang dibuat dengan bisfenol A.

Kajian BPA terhadap binatang

Berikut adalah sedikit sebanyak kesan penggunaan BPA terhadap tikus-tikus yang diuji di makmal.

  1. Dos sebanyak 0.025 µg/kg/hari menyebabkan berlaku perubahan yang tetap untuk saluran genital (kajian 2005)
  2. Dos sebanyak 0.025 µg/kg/hari juga menyebabkan perubahan pada tisu payudara yang menyebabkan sel-sel untuk hormon-hormon dan karsinogen. (kajian 2005)
  3. Dos sebanyak 2 µg/kg/hari meningkatkan kadar kenser prostate sebanyak 30%. (kajian 1997)
  4. Dos sebanyak 2 µg/kg/hari juga menyebabkan pengurangan berat badan. (kajian 2002)
  5. Dos sebanyak 2.4 µg/kg/hari menyebabkan penurunan dalam testosteron. (kajian 2004)
  6. Dos sebanyak 2.5 µg/kg/hari boleh mendatangkan sel-sel kanser pada payudara. (kajian 2007)
  7. Dos sebanyak 10 µg/kg/hari menyebabkan sel-sel prostat lebih sensitif kepada hormon dan mendatangkan kanser. (kajian 2006)
  8. Dos sebanyak 10 µg/kg/hari

Cara mencegah BPA terus kepada bayi dan anda.

Caranya mudah. Elak menggunakan plastik yang mengandungi BPA. Carilah barangan plastik yang digunakan untuk menyimpan air, makanan, botol susu, mainan kanak-kanak terutama bayi yang tidak mengandungi BPA (BPA-free). Kebanyakan botol susu bayi sekarang sudah di labelkan BPA-free dan pastikan ianya bukan tiruan!

Walaupun harga agak mahal sedikit daripada plastik berBPA, tetapi bukankah mencegah adalah lebih baik daripada mengubati?

Kredit : Sini

No comments:

Post a Comment

Salam,

Kepada penjenguk Blog, Jika ingin meninggalkan komen, sila letak nama pena atau nama singkatan. Tulis dengan bahasa yang baik dan mudah. Bahasa atau ayat kutuk-kutuk, provokasi, maki makian adalah dilarang..

Wassalam...